Prawie połowa polskich pracowników korzysta z generatywnej AI
Niemal połowa polskich pracowników korzysta z jakiegoś narzędzia GenAI w trakcie wykonywania swoich obowiązków zawodowych – wynika z raportu Michael Page Talent Trends 2025. Zdaniem ankietowanych wykorzystanie sztucznej inteligencji zwiększyło ich produktywność w miejscu pracy, a także pomogło poprawić jej jakość. Jednocześnie, jedynie co piąty pytany deklaruje, że pracodawca dobrze przygotowują go do pracy z AI.
>>>RAPORT: Talent Trends 2025<<<
Powszechny dostęp do narzędzi bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji sprawił, że dla wielu osób korzystanie z nich stało się codziennością, także w pracy. Jak wynika z raportu Michael Page Talent Trends 2025, aż 47% pracowników deklaruje, że wykonując swoje obowiązki zawodowe sięga po rozwiązania AI, takie jak ChatGPT, Midjourney czy Microsoft Copilot. Co więcej, aż 74% z nich sięga po te rozwiązania przynajmniej raz w tygodniu.
Sztuczna inteligencja w pracy to już standard
Obecność rozwiązań opartych o AI, to dziś naturalny element pracy w licznych sektorach. Nie tylko wspiera działania operacyjne, ale także skraca czas realizacji zadań i zwiększa efektywność zespołów. Według raportu Michael Page Talent Trends 2025, 71% pracowników korzystających z generatywnej sztucznej inteligencji zauważa, że ich produktywność wyraźnie wzrosła, a 69% dostrzega, że jakość wykonywanej pracy się poprawiła. Co więcej, 65% ankietowanych zwraca uwagę, że narzędzia AI pozwoliły im skupić się na bardziej satysfakcjonujących zadaniach.
– Rosnąca popularność rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji sprawiła, że Polacy coraz chętniej wykorzystują je także w pracy. Trzeba jednak pamiętać, że AI to wciąż tylko narzędzie, którego skuteczność zależy od umiejętności użytkownika potrafiącego jasno sformułować oczekiwania, zweryfikować efekty oraz wprowadzić niezbędne poprawki. Rola tych umiejętności będzie w przyszłości rosnąć, dlatego w interesie samego pracownika jest, żeby na bieżąco śledzić rozwój tych narzędziami i móc zwiększać wydajność swojej pracy – tłumaczy Kacper Grabowski, senior director i członek zarządu w Michael Page
Narzędzia AI – Pracownicy potrzebują jasnych wytycznych
Generatywna AI szybko trafia do rąk pracowników, jednak często dzieje się to poza oficjalnymi kanałami – co trzeci użytkownik sięga po narzędzia niezapewnione przez pracodawcę. Jednocześnie tylko 21% pracowników uważa, że firma odpowiednio przygotowuje ich do pracy z AI, podczas gdy ponad połowa czuje brak wsparcia lub nie jest tego pewna. To pokazuje, jak ważne jest wprowadzenie klarownych zasad korzystania z AI oraz zapewnienie odpowiednich szkoleń, które pomogą pracownikom wykorzystać pełnię możliwości tych technologii.
– Rosnąca popularność narzędzi AI stanowi dziś wyzwanie dla pracodawców. Ich wdrożenie wymaga zarówno dostosowania do niej istniejących procesów, jak i przygotowania zespołów oraz wprowadzenia przejrzystych zasad korzystania ze sztucznej inteligencji, szczególnie w kontekście ochrony danych. Dlatego część organizacji inwestuje we własne rozwiązania, które gwarantują, że wrażliwe dane nie wydostaną się poza organizację. Z narzędzi AI korzystamy także w Michael Page, opierając się na zestawie zasad i wskazówek dotyczących ich wykorzystania w codziennej pracy. Widzimy już jednak po pierwszych badaniach wydajności, że takie podejście pozytywnie wpływa na efektywnoś. W niektórych firmach wdrożenie sztucznej inteligencji, może prowadzić do ograniczenia liczby osób potrzebnych do wykonywania pewnych zadań, jednak od początku roku wyraźnie wzrosła liczba organizacji tworzących nowe stanowiska, w celu analizy i optymalizacji procesów z wykorzystaniem AI – wyjaśnia Kacper Grabowski.