Z najnowszej, 14. edycji raportu Antal “Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” wynika, że prawie 70% specjalistów i menedżerów nie dostrzega istotnej poprawy swojej sytuacji zawodowej. To zjawisko staje się szczególnie widoczne w kontekście wynagrodzeń. Warto zaznaczyć, że chociaż wzrosła liczba osób otrzymujących podwyżki w przedziale 6-20%, to tylko 8% specjalistów otrzymało je powyżej 20%.

Antal opublikował raport opracowany na podstawie badania obejmującego próbę 1397 specjalistów i menedżerów w terminie 9 – 30 lipca 2024. Ukazuje on aktualne trendy na rynku pracy takie jak: postawy pod kątem poszukiwania pracy, liczbę ofert jaką otrzymują kandydaci, motywację i warunki do zmiany zatrudnienia czy gotowość do relokacji.

  1. IT zwalnia, ale nadal króluje

Sektor IT, niegdyś lider pod względem liczby ofert pracy, odnotowuje drastyczny spadek – liczba zaproszeń do rekrutacji zmniejszyła się aż o 75% od 2022 roku. Mimo tego specjaliści IT nadal są jednymi z najbardziej poszukiwanych ze średnią liczbą 8 ofert rocznie – to więcej niż w innych branżach. To dowód na kluczową rolę technologii, choć dynamika zatrudnienia wyraźnie zwolniła.

Jako rekruterzy, widzimy, że rynek IT stabilizuje się po okresie gwałtownego wzrostu. Pracodawcy są ostrożniejsi, ale zapotrzebowanie na wysokie kompetencje wciąż pozostaje. Stabilizacja w branży to również sygnał dla specjalistów, aby rozwijać swoje umiejętności w kierunku niszowych technologii. Firmy coraz częściej koncentrują się na optymalizacji procesów i automatyzacji, co wymaga innowacyjnych rozwiązań – mówi Fabian Pietras, Business Unit Director Antal IT Services.

  1. Przechył rynku w stronę pracodawcy

Czynniki takie jak ograniczona liczba ofert pracy, szczególnie w branżach, które w ostatnich latach wyróżniały się najwyższą dynamiką zatrudnienia, stagnacja wynagrodzeń, wstrzymane inwestycje, zwolnienia grupowe i restrukturyzacje, sprawiły, że kandydaci realnie otrzymują mniej ofert, a pracodawcy przyjmują bardziej selektywne podejście do procesów rekrutacyjnych i wyboru kandydatów. Taka sytuacja wskazuje na zmianę trendu z dominującego dotychczas rynku pracownika na rynek pracodawcy.

Nie oznacza to jednak, że w każdym sektorze zauważymy wzrost podaży pracy. Taka tendencja będzie widoczna przede wszystkim w branżach o niższym wskaźniku rozwoju, określanych jako bardziej tradycyjne oraz w zawodach o powtarzalnym charakterze, gdzie automatyzacja zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników niższego i średniego szczebla. Z kolei w kluczowych obszarach, takich jak energia czy infrastruktura, popyt na specjalistów będzie wysoki, co przyczyni się do utrzymania rynku pracownika w tych dziedzinach – podkreśla Sebastian Sala, Business Unit Director Antal, SSC/BPO.

  1. Mniej dni, więcej godzin

Coraz więcej pracowników rozważa pracę cztery dni w tygodniu, nawet kosztem dłuższych godzin pracy. Aż 36% badanych jest skłonnych przystać na takie rozwiązanie, które pozwala na lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W niektórych branżach, jak IT czy marketing, model ten zaczyna być testowany.

Skrócony tydzień pracy to nie tylko trend, ale przyszłość, która może zwiększyć produktywność i satysfakcję pracowników, jeśli zostanie dobrze wdrożona. Zastosowanie tego modelu wymaga jednak odpowiedniego dostosowania narzędzi do monitorowania efektywności. Wiele organizacji rozważa wprowadzenie pilotaży w małych zespołach, co pozwoli wyciągnąć wnioski i zoptymalizować procesy przed pełnym wdrożeniem – zauważa Karolina Korzeniewska, Strategic Client Advisor Antal Business Consulting.

  1. Stabilność w cenie

W czasach niepewności ekonomicznej stabilność zatrudnienia staje się priorytetem. Od 2022 roku liczba osób preferujących umowę o pracę wzrosła o 13 punktów procentowych, osiągając poziom 63%. To jasny sygnał, że pracownicy wybierają bezpieczeństwo.

Coraz większe znaczenie zyskują także dodatkowe świadczenia oferowane w ramach umowy o pracę, takie jak programy zdrowotne czy plany emerytalne, które budują długoterminową lojalność pracowników. Stabilność zatrudnienia to dziś również dostęp do transparentnych ścieżek kariery, gdzie pracodawcy oferują jasne kryteria awansu oraz możliwości podnoszenia kwalifikacji poprzez dofinansowanie szkoleń czy kursów – mówi Michał Borkowski, Regional Manager Antal, Finance & Accountancy.

  1. Zarządzanie – najczęstszy powód odejść

Aż 47% respondentów wskazuje złe zarządzanie jako główny powód zmiany pracy. Zła atmosfera i brak wsparcia w zespole to kolejne czynniki, które decydują o odejściu pracowników. Efektywne przywództwo i kultura organizacyjna stają się kluczowe w przyciąganiu i utrzymywaniu talentów.

Specjaliści i menedżerowie szukają autentyczności i spójności w działaniach liderów. Brak zaufania i mikrozarządzanie to główne czynniki rotacji. Pracodawcy muszą skupić się na rozwoju kompetencji przywódczych w swoich zespołach, aby skutecznie odpowiadać na potrzeby pracowników. Wprowadzenie programów mentoringowych może znacząco poprawić jakość zarządzania i zmniejszyć rotację – komentuje Maryla Aftanasiuk-Lisiecka, Business Unit Director Antal, Sales & Marketing.

 

  1. Relokacja? Tylko w wyjątkowych przypadkach

Relokacja traci na atrakcyjności – 68% respondentów preferuje pracę zdalną, nawet u zagranicznych pracodawców. Wyższe koszty życia w dużych miastach oraz rosnąca liczba lokalnych ofert pracy sprawiają, że mobilność zawodowa spada.

Aby zachęcić pracowników do relokacji, pracodawcy muszą oferować znaczące korzyści, które przeważą nad trudnościami związanymi ze zmianą miejsca zamieszkania. Coraz częściej firmy inwestują w kompleksowe pakiety relokacyjne, obejmujące nie tylko pomoc w przeprowadzce, ale także wsparcie w znalezieniu szkół czy miejsc pracy dla członków rodziny. Trendem jest również oferowanie mieszkania służbowego na czas adaptacji lub finansowanie konsultacji z ekspertami ds. lokalizacji. Te elementy mogą być kluczowe w przyciąganiu najlepszych kandydatów – mówi Roman Zabłocki, Business Unit Director Antal, Engineering & Operations.

  1. Wzrost popytu na marketingowców

Marketingowcy są dziś strategicznymi partnerami w biznesie, a ich praca przekłada się bezpośrednio na wyniki finansowe firm. Dynamiczny rozwój e-commerce dodatkowo zwiększa popyt na specjalistów, którzy potrafią zarządzać wielokanałowymi kampaniami. Umiejętności w zakresie content marketingu, zarządzania kryzysowego w mediach społecznościowych i automatyzacji marketingu są obecnie kluczowe, zwłaszcza w sektorach takich jak moda, FMCG czy nowe technologie.

Zapotrzebowanie na ekspertów marketingu rośnie wraz z rozwojem działów wykorzystujących narzędzia do precyzyjnego targetowania, analizy kampanii i generowania zwrotu z inwestycji (ROI). Dla pracodawców kluczowe są umiejętności analityczne, np. znajomość Google Analytics, która należy do najczęściej wymaganych kompetencji. Szczególnie poszukiwani są specjaliści ds. social mediów, digital marketingu, SEO i Google Ads, co odzwierciedla znaczenie obecności online – podkreśla Agnieszka Niebutkowska, Sector Manager & Team Leader Antal, Sales & Marketing.

  1. Trójmiasto liderem atrakcyjności

Trójmiasto wyprzedziło Warszawę i inne duże miasta pod względem atrakcyjności dla specjalistów i menedżerów. Bliskość morza, dynamiczny rozwój rynku pracy i bogata oferta kulturalna czynią Gdańsk, Gdynię i Sopot najbardziej pożądanym miejscem relokacji.

Atrakcyjność Trójmiasta rośnie. Według badania Antal oraz Cushman & Wakefield BEAS Trójmiasto zdobyło najwyższą ocenę w rankingu jakości życia z 9 największych badanych polskich miast, osiągając wynik 9,2 na 10. Na atrakcyjność regionu wpływają również rozwijająca się infrastruktura oraz znaczące inwestycje, takie jak budowa nowych tras transportowych i rozwój sektora morskiego.  Dodatkowo w regionie funkcjonuje ponad 1,02 miliona metrów kwadratowych nowoczesnej przestrzeni biurowej, co czyni Trójmiasto trzecim największym rynkiem biurowym w Polsce – podsumowuje Justyna Śliwińska, Team Leader Antal IT Services.

  1. Mężczyźni bardziej aktywni zawodowo

Mężczyźni częściej niż kobiety uczestniczą w procesach rekrutacyjnych – aż 28% z nich robi to raz na kilka miesięcy, w porównaniu do 18% kobiet. Ta różnica może wynikać z różnych podejść do ryzyka i zmiany kariery.

To także efekt nadal obecnych stereotypów i różnic w sposobie w jaki kobiety są postrzegane na rynku pracy – ich sukcesy często muszą być bardziej wyraziste, aby zostały dostrzeżone. Tworzenie równościowych warunków, takich jak elastyczny czas pracy czy wsparcie w opiece nad dziećmi, może znacząco zwiększyć ich zawodową aktywność – zauważa Roman Zabłocki, Business Unit Director Antal, Engineering & Operations.

  1. Zmiana pracy nową strategią rozwoju

Dla wielu pracowników zmiana pracy staje się narzędziem strategicznym do osiągnięcia celów zawodowych. Aż 47% respondentów, którzy zmienili pracę w ciągu ostatniego roku, odczuło poprawę swojej sytuacji zawodowej.

Zmiana pracy nie jest już tylko koniecznością – to sposób na rozwój i spełnienie zawodowe. Taki krok coraz częściej wiąże się z możliwością zdobycia nowych kompetencji w dynamicznie rozwijających się sektorach. Pracownicy, którzy świadomie zarządzają swoją karierą, szukają pracodawców oferujących nie tylko wyższe wynagrodzenie, ale także rozwój osobisty i zaangażowanie w innowacyjne projekty – mówi Joanna Cieślik, Team Leader Antal, Finance & HR.

O raporcie

Badanie Antal “Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1397 specjalistów i menedżerów w terminie 9 – 30 lipca 2024.

Cykliczny raport „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy” ukazuje aktualne trendy na rynku pracy takie jak: postawy pod kątem poszukiwania pracy, liczbę ofert jaką otrzymują kandydaci, motywację i warunki do zmiany zatrudnienia czy gotowość do relokacji.

Raport do pobrania: https://antal.pl/wiedza/raport/aktywnosc-specjalistow-i-menedzerow-na-rynku-pracy-14-edycja