Wydawałby się, że o konieczności dawania informacji zwrotnej w procesie rekrutacji nikogo nie trzeba przekonywać. Niestety prawda wygląda inaczej. Nadal jedynie co trzeci rekruter deklaruje, że udziela feedbacku zawsze[1].

Warto przypomnieć raz jeszcze o co tyle szumu, dlaczego dawanie feedbacku nie może być elementem o którym się zapomina, na który nie ma się czasu albo którego się unika. Rekruterze, o to głównie powody dla których powinieneś poświęcić kilka minut na udzielenie informacji zwrotnej kandydatom:

  • Większe zaangażowanie kandydata, a w przypadku przeciągających się procesów utrzymanie jego motywacji

Utrzymanie zaangażowania aplikantów w obecnej sytuacji na rynku pracy jest niezwykle trudne. Brak komunikacji i wywiązywania się z deklarowanych terminów to główne powody utraty kandydatów. W czasach w których pozyskanie klienta nie jest już większym wyzwaniem, a prawdziwa walka odbywa się w przestrzeni przyciągnięcia talentów, zaniedbanie elementu komunikacyjnego stało niewybaczalnym błędem. Nie jest to już tylko ludzkie zaniedbanie a niedopełnienie obowiązków. Efekty tego są szczególnie widoczne w przypadku wydłużających się procesów, kandydat który nie otrzymał żadnej informacji traci zainteresowanie, postrzega zachowanie konsultanta jako nieprofesjonalne a samą ofertę pracy jako mało atrakcyjną.

 

  • Wzmocnienie employer branding klienta, ale też personal branding samego rekrutera

Coraz więcej klientów firm rekrutacyjnych liczy na profesjonalną obsługę, która buduje lub wzmacnia ich pozytywne postrzeganie na rynku. Dla wielu proces rekrutacji jest jedyną przestrzenią gdzie nad wizerunkiem dobrego pracodawcy może pracować. Z drugiej strony wiele firm nadal nie bierze tego aspektu pod uwagę, wydłuża procesy rekrutacyjne, wraca do rekruterów ze szczątkowymi informacjami. Wtedy rolą konsultantów jest budowanie świadomości w zakresie employer brandingu i pokazywanie korzyści z niego wynikających.

Nie od dziś wiadomo, że każdy rekruter pracuje również na własną markę. Klienci i kandydaci bardziej niż do brandu przywiązują się do osoby, z którą współpracują. Pamiętajmy o tym na każdym etapie rekrutacji.

 

  • Tworzenie pozytywnego candidate experience i budowanie relacji z kandydatem

Dobre doświadczenia kandydata w procesie rekrutacji są podstawą budowania długotrwałych relacji z nim. Candidate experience staje się niezwykle ważnym elementem procesu rekrutacyjnego. W przypadku odrzuconych aplikantów, jeśli przebiegł prawidłowo, zapewni nam solidną bazę kandydatów do których zawsze możemy zadzwonić i przedstawić możliwości rozwoju zawodowego, które pojawiły się na rynku.

 

 

Przygotowała

Agnieszka Zielińska, Dyrektor Polskiego Forum HR

[1] Na podstawie wyników ankiety zrealizowanej przez Polskie Forum HR: >>>>link