Firmy rekrutacyjne świadczą specjalistyczne usługi w zakresie pośrednictwa pracy. Bazując na obszernej wiedzy na temat rynku pracy, nowoczesnych narzędziach rekrutacyjnych i specjalistycznej wiedzy Konsultantów, wspierają swoich klientów w znalezieniu odpowiednich kandydatów do pracy.
Rekrutacja

Umowa między firma rekrutacyjną a klientem
Podstawą do świadczenia usługi rekrutacyjnej jest zawarcie umowy cywilnej z klientem. Umowa powinna zawierać następujące elementy:
- opis procedury rekrutacji i selekcji kandydatów (metody, techniki, narzędzia, etapy itp.),
- niezbędne wymagania jakie muszą spełniać kandydaci,
- liczbę kandydatów, którzy mają zostać przedstawieni oraz zawartość raportu na ich temat,
- definicję wykonanej usługi,
- ostateczny termin (datę) przekazania klientowi informacji o wybranych kandydatach,
- klauzule poufności, które dotyczą informacji przekazanych przez klienta o firmie oraz o kandydatach przedstawionych klientowi,
- wysokość opłaty za wykonaną usługę i sposób pokrycia dodatkowych kosztów,
- rodzaj i okres gwarancji za wykonaną usługę.
Gwarancje finansowe
Gwarancja na kandydata jest negocjowana podczas zawierania umowy z klientem. Długość gwarancji zależy przede wszystkim od stanowiska na jakie rekrutowana jest dana osoba. Dłuższe gwarancje występują na stanowiskach najwyższego szczebla. Dla przykładu na stanowiska specjalistyczne udzielane gwarancje trwają od 3 do 6 miesięcy, na stanowiska kierownicze średniego szczebla od 6 do 9 miesięcy, natomiast na stanowiska kierownicze wyższego szczebla od 9 do 12 miesięcy. Długość gwarancji może mieć wpływ na cenę usługi.
Sposoby rozliczania między klientem a firmą rekrutacyjną
- rekrutacja typu success fee– forma wynagrodzenia za usługę polegająca na uregulowaniu płatności po zatrudnieniu kandydata
- rekrutacja typu retained– opłata (częściowa) wnoszona na początku procesu, niezależnie od wyniku całego procesu rekrutacji
-
Podstawowe pojęcia w rekrutacji
-
ABC REKRUTERA
-
Dekalog Konsultanta
- Rzetelnie przekazuj wszystkie informacje o firmie i oferowanym stanowisku
- Na bieżąco informuj kandydata na jakim etapie procesu rekrutacyjnego się znajduje
- Informuj wszystkich uczestników procesu rekrutacji o jego wynikach oraz powodach podjętych decyzji
- Dbaj o dobre relacje z kandydatem również po zakończeniu procesu (bez względu na jego wynik)
- Przetwarzaj dane kandydatów zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych
- Zawsze uzyskaj zgodę przed prezentacją sylwetki kandydata klientowi
- Zawsze uzyskaj zgodę kandydata przed sprawdzeniem jego referencji
- Wspieraj klienta swoją specjalistyczną wiedzą, umiejętnościami oraz poradami
- Prezentuj rzetelne dane o kandydatach (również o ich słabych stronach)
- Nie rekomenduj tego samego kandydata różnym klientom w tym samym czasie
- Dbaj o poufność danych klienta
- Dawaj dobre świadectwo zawodowi i branży, dbaj o jego powagę i godność oraz bądź wzorem do naśladowania
- Dotrzymuj zobowiązań, zadbaj o klarowność uzgodnień z kandydatem i klientem oraz przestrzegaj ich realizacji
- Nie zawiedź zaufania jakim obdarza cię klient i kandydat
- Proaktywne podejście do zawodu konsultanta
- Stale pogłębiaj swoją wiedzę i podnoś kwalifikacje potrzebne do wykonywania zawodu
- Wzbogacaj i aktualizuj wiedzę zawodową i ogólną
- Miej świadomość własnych możliwości oraz ograniczeń przy podejmowaniu wyzwań zawodowych
- Jeśli nie posiadasz potrzebnej w tym celu wiedzy lub umiejętności poproś swoich przełożonych o stosowne wsparcie
- Po zakończonym procesie rekrutacyjnym (w okresie uzgodnionym w umowie) nie pozyskuj w sposób aktywny kandydata od klienta dla którego rekrutację prowadziłeś
- Nie pozyskuj w sposób aktywny kandydatów od klienta z którym obecnie współpracujesz
- Wykorzystaj swoją wiedzę i umiejętności aby umożliwić organizacji dla której świadczysz usługi realizację jej aktualnych i przyszłych celów
- Zachowaj wysokie standardy moralne i obyczajowe w stosunku do ludzi znajdujących się w Twojej strefie wpływu i otoczeniu
- Pamiętaj o zachowaniu zasad fair play przy współpracy z innymi konsultantami, ta postawa zawsze się opłaca