Poszukiwanie pracy

Odpowiadanie na ogłoszenia już nie wystarcza. Jeśli to robimy pamiętajmy aby zarówno CV jak list motywacyjny, jeśli wymagany, były sprofilowane pod daną ofertę – to zdecydowanie podnosi skuteczność aplikacji. Dodatkowo warto zrobić sobie listę firm w których chcielibyśmy pracować i skontaktować się z nimi, przesyłając swoje CV i opis roli jaką moglibyśmy odegrać w organizacji. Nawet jeśli w danej chwili brak jest odpowiednich wakatów, taka inicjatywa może zaprocentować w przyszłości. Pamiętajmy również, aby dać się znaleźć na mediach społecznościowych

header image

Skuteczne CV

ZDJĘCIE

Jeśli umieszczasz zdjęcie, zbadaj by było ono adekwatne do stanowiska o jakie się ubiegasz.

UMIEJĘTNOŚCI

Podkreśl swoje umiejętności, najlepiej na pierwszej stronie.

OSIĄGNIĘCIA

Napisz o swoich największych osiągnięciach. Liczby przykuwają uwagę, wiec jeśli np. ubiegasz się o stanowisko handlowca czy dyrektora sprzedaży pamiętaj o swoich rekordach.

DOŚWIADCZENIE

Opis doświadczenia zawodowego jak i wykształcenia przedstaw w odwrotnym porządku chronologicznym. Sama nazwa stanowiska nie wystarczy, pokaż jaki był twój zakres obowiązków.

PORZĄDEK

Unikaj rozbudowanych opisów, lepiej użyć czytelnych form np. wypunktowań. Zadbaj o poprawność językową i brak literówek. Unikaj niespójności i trudnych do wyjaśnienia luk w historii. Przede wszystkim jednak trzymaj się faktów.

FORMA

CV nie powinno być dłuższe niż 2 strony, więcej i tak nikt nie przeczyta, dlatego warto tworzyć CV pod określone stanowisko w danej firmie. Przesyłaj najlepiej w formie PDF lub ewentualnie .dok, zawsze w nazwie pliku podając swoje imię i nazwisko.

Media społecznościowe

Praktycznie każdy Rekruter, zarówno w agencji zatrudnienia jak i wewnętrznych działach HR, korzysta z mediów społecznościowych w procesie rekrutacji. Dlatego zadbanie o nasz wizerunek w sieci jest już koniecznością. Najczęstszym narzędziem używanym przez Rekruterów jest Linkedin oraz Goldenline,  choć znaczenie Facebook rośnie coraz szybciej. Przygotowując swój profil na profesjonalnych mediach skoncentrowanych na biznesowym networkingu, należy pamiętać aby był on zgodny z treścią zawartą CV. Należy zapoznać się z wytycznymi każdego z portal, które pozwalają na sprofesjonalizowanie i zoptymalizowanie profilu aby był on widoczny i atrakcyjny dla potencjalnych pracodawców.

Przygotowanie do spotkania rekrutacyjnego

 

Zdobądź informacje o potencjalnym pracodawcy

Koniecznie sprawdź czym zajmuje się firma, w jakim otoczeniu biznesowym działa, z jakimi wyzwaniami musi się uporać. Korzystaj nie tylko z jej strony internetowej ale również z innych informacji dostępnych w mediach.

Przypomnij sobie przebieg swojej kariery

Przejdź jeszcze raz przez szczeble swojego rozwoju zawodowego, przypomnij sobie jaki był twój zakres obowiązków, gdzie w strukturze firmy znajdowało się obejmowane przez Ciebie stanowisko, jakie były Twoje osiągnięcia.

Naucz się mówić o swoich umiejętnościach

Przeanalizuj ofertę pracy, sprawdź które umiejętności są poszukiwane na to stanowisko i przypomnij sobie w jakich sytuacji wykazałaś/wykazałeś się nimi w  trakcie swojej pracy. Bądź gotowy na przywołanie konkretnej sytuacji, swojej reakcji oraz skutków swoich działań.

Motywacja

Musisz potrafić odpowiedzieć na pytanie dlaczego interesuje Cię ta oferta, dlaczego chciałabyś / chciałbyś pracować w danej firmie

Pierwsze wrażenie

Pamiętaj aby Twój ubiór był adekwatny do stanowiska o jakie się ubiegasz, raczej stonowany, profesjonalny, w przypadku kobiet lepiej unikać krzykliwej biżuterii i mocnego makijażu. Przywitaj się w sposób sympatyczny i swobodny, pamiętaj o mocnym uścisku dłoni (ale nie za mocnym). Staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z rozmówcą, pilnuj mowy ciała aby była adekwatna do treści o których mówisz, unikaj postaw zamkniętych (np. ze skrzyżowanymi ramionami).