Trenkwalder: Czuj się jak w domu – kompleksowy program dla pracowników spoza UE
18 marca 2019
Z cyklu DOBRE PRAKTYKI W AGENCJACH ZATRUDNIENIA prezentujemy rozwiązanie w zakresie wsparcia cudzoziemców na polskim rynku pracy, którym zechciała się z Państwem podzielić firma Trenkwalder
Eksperci szacują, że do 2025 r. Polska będzie potrzebować dodatkowych 1,5 mln rąk do pracy. Przy obecnym niskim poziomie bezrobocia, krajowe zasoby nie zaspokoją tego zapotrzebowania. Polscy przedsiębiorcy konkurują o kandydatów z za granicy już nie tylko między sobą, ale również z pracodawcami z krajów sąsiadujących. Dlatego powinniśmy skuteczniej rywalizować o pracowników spoza UE, zwłaszcza z Ukrainy. Ważnym argumentem do ich pozostania w Polsce może być poczucie stabilizacji, informacja o perspektywie stałego zatrudnienia lub rozwoju zawodowego, a także pomoc w osiedleniu się i sprowadzeniu rodziny.
Już w 2015 roku, rekrutując pierwszych obywateli Ukrainy do pracy w Polsce zauważyliśmy, że czują się oni bezpieczniej i pewniej, gdy mogą liczyć na naszą pomoc nie tylko w zatrudnieniu, ale też we wszelkich sprawach organizacyjno-logistycznych, szczególnie w pierwszych miesiącach po przeprowadzce do Polski. Ułatwia im to aklimatyzację, przyspiesza wdrożenie do pracy i zachęca do pozostania w Polsce.
Tak powstał program „Czuj się jak w domu”. Nie tylko odpowiada on na potrzeby cudzoziemców na polskim rynku pracy, ale także na zapotrzebowanie przedsiębiorców. Początkowo program obejmował pracowników z Ukrainy, których zatrudniamy w Polsce zdecydowanie najwięcej, ale w ostatnim roku dołączyli do niego również przedstawiciele innych narodowości, których rekrutujemy do pracy w Polsce np. Białorusinów, Mołdawian, Filipińczyków czy Gruzinów.
Korzyści programu Trenkwalder „Czuj się jak w domu”
- Każdy cudzoziemiec może liczyć na pomoc koordynatora mówiącego w jego języku ojczystym (ukraińskim, rosyjskim lub angielskim) i dostępnego 7 dni w tygodniu, od dnia przyjazdu, przez cały okres zatrudnienia.
- W razie potrzeby, oferujemy pomoc w organizacji przyjazdu do Polski.
- Organizujemy pozyskanie wszystkich zezwoleń urzędowych, numeru PESEL, zezwolenia na pracę.
- Zapewniamy bezpłatne mieszkanie od pierwszego dnia zatrudnienia w Polsce.
- Oferujemy pomoc w założeniu rachunku bankowego.
- W razie potrzeby oferujemy bezpłatne tłumaczenia podczas okresu wdrożeniowego, szkoleń, ale też w codziennym życiu, jak np. podczas wizyty u lekarza.
- Pomoc w relokacji rodziny do Polski, formalnościach urzędowych oraz znalezieniu mieszkania
i pracy dla rodziny. - Udział w programie nie wiąże się z żadnymi kosztami dla pracownika. Założenia programowe powstały w wyniku setek rozmów z obcokrajowcami poszukującymi pracy w Polsce oraz polskimi pracodawcami.
– Wdrażając ten program położyliśmy nacisk na to, aby kultura organizacyjna naszej firmy jeszcze silniej nakierowana była na wsparcie kandydatów mających inne potrzeby i reprezentujących inne kultury. Wymagało to też od nas samych pozyskania nowych kompetencji np. językowych oraz dostosowania systemów i procesów wewnątrz firmy. Dodatkowo w pierwszych latach program obejmował edukację polskich pracodawców na temat specyficznych potrzeb pracowników z innych krajów. Z kompleksowego programu wsparcia oferowanego przez Trenkwalder skorzystało już ponad 12 000 pracowników z Ukrainy, a ostatnio dołączają też inne narodowości. – komentuje Wojciech Ratajczyk, CEO Trenkwalder.
>>>RAPORT Rynek agencji zatrudnienia 2018<<<